15.9.06

Coop og TDC sammen om musiksalg på nettet


Coop åbner en musikbutik - Musikhylden - på internettet. TDC leverer mere end 650.000 numre.

Musikhylden indeholder mere end 650.000 musiknumre og er leveret af TDC. Målet er at blive Danmarks største.
TDC har allerede sit eget salg af musikdownloads og er en af landets største udbydere. Coop sælger i forvejen cd'er gennem især Kvickly og Kvickly xtra.

"Markedet flytter sig mod digital musik. Fra 2004 til 2005 steg vores salg af mp3-afspillere med 50 procent, og den samme stigning ser ud til at gentage sig i år.

Derfor er det naturligt, at vi også vil tilbyde musikken, der hører til. Desuden vil vi gerne tiltrække yngre kunder til vores nethandel," siger Annette Falberg, internetchef i Coop Danmark.

Coop Danmarks nethandel www.nettorvet.dk omsætter for et trecifret millionbeløb, og har i modsætning til mange andre netbutikker succes med at tiltrække en moden målgruppe. 60 procent af kunderne på NETtorvet er over 30 år. På TDC Musik er 51 procent af kunderne under 30 år.

"Vi synes, vi har landets bedste musikbutik på nettet, og vi er glade for, at Coop mener det samme. TDC og Coop supplerer hinanden fantastisk godt inden for dette forretningsområde, og vi forventer, at begge virksomheder vil få stor fordel af partnerskabet," siger direktør Gert Rieder, TDC Privat.

TDC's musikbutik blev etableret i efteråret 2003 og står i dag for ca. 35 procent af omsætningen på det hjemlige marked for salg af musik på nettet. TDC har et erklæret mål om at støtte udbredelsen af dansk musik og samarbejder bl.a. med SPOT-festivalen i Århus, som er en festival for ny dansk rockmusik.

Salg af musik i digitale formater vurderes i dag til at udgøre omkring 5 procent af den samlede omsætningen på musikmarkedet.