28.3.07

Nyhedsavisen sender laeserbarometer på nettet

Nyhedsavisen lancerer i dag en ny hjemmeside, der vil puste nyt liv i debatten om, hvordan de danske dagblades popularitet skal måles. Med Laeserbarometeret.dk lægger gratisavisen nu de læsertal, som Gallup hver måned indsamler for de store avishuse, ud til fri afbenyttelse.

Hjemmesiden tilbyder aktuelle læsertal for landets største betalings- og gratisaviser nedbrudt på forskellige målgrupper og gør det muligt at sammenholde læsertallene med avisernes udmeldte annoncepriser.

"Problemet er, at Index Danmark-tallene altid er forældede og aktualitetstallene ikke er detaljerede nok. Printmarkedet mangler simpelthen ordentlig, tilgængelig dokumentation. Det sikrer laeserbarometeret.dk," siger adm. direktør for Nyhedsavisen Morten Nissen Nielsen med henvisning til de to andre læsertalsmålinger, der også foretages af Gallup.

Analysevirksomheden offentliggør hver tredje måned de såkaldte officielle læsertal, Index Danmark, der er de statistisk mest valide tal. Herudover udgives hver måned aktualitetstal, der bygger på en mindre skudsikker indsamlingsmetode.

Forældede målinger

Da de nye gratisaviser endnu har været for kort tid på markedet til at kunne indgå i aktualitetstallene, blev de store avishuse for nylig enige om en tredje måling, Læserbarometeret, hvor tallene for alle de store aviser desuden nedbrydes på målgrupper. Det er disse tal, Nyhedsavisen nu promoverer.

"Avismarkedet har samlet flere læsere end nogensinde før, men der sker store og hurtige forskydninger mellem aviserne. Mange aviser styrtdykker i læsertal, og Nyhedsavisen vokser. At lave medieplaner uden skelen til den kendsgerning svarer til at køre bil med bind for øjnene. Der er jo heller ikke nogen, der laver tv-kampagner på baggrund af seertal fra sidste sommer," siger Morten Nissen Nielsen.

Hos mediebureauet Mediacom forudsiger adm. direktør Ulrik Falkner Thagesen, at Nyhedsavisens initiativ vil puste nyt liv i debatten om læsermålinger.

"Som udgangspunkt har vi lige nu tre målinger, som vi skal forholde os til. Nu er der en af aktørerne på markedet, der forsøger at promovere den ene, og bliver det en succes kan det skabe noget signalforvirring," siger han og uddyber:

"Der er ikke noget i vejen med tallene, og det er positivt at de kan brydes ned på målgrupper, men branchen bør have en klar holdning til, hvad der er den primære valuta i hver mediegruppe," siger Ulrik Falkner Thagesen.

***

Etiketter: