20.8.06

Henke politianmeldt


FODBOLD: Angrebsstjernen er blevet anmeldt efter at han slog modspiller i maven under tv-transmitteret pokalkamp.

En tilskuer til lørdagens pokalkamp mellem Helsingborg og Elfsborg har anmeldt Henrik 'Henke' Larsson for vold. Den svenske superangriber slog under den tv-transmitterede kamp modstanderen Jon Jönsson i maven. Jönsson måtte efterfølgende opgive at gennemføre kampen.

- Jeg reagerede med det samme. Det er jo et åbenlyst tilfælde af vold. Havde jeg set det samme på gaden, så havde det været vold, hvis ikke grov vold, forklarer anmelderen, 23-årige Fredrik Ström, til Aftonbladet.

Og der kan blive tale om en voldssag mod Henke. Det fastslår lederen for anklagemyndigheden i Malmö, Sven-Erik Alhem, efter at have set nærmere på tv-billederne fra kampen.

- Jeg mener, at et forsætligt knytnæveslag ikke er noget, der skal klares internt i sporten. Man må vise, at de normale samfundsregler også gælder på en fodboldbane, forklarer han.

Politiet i Helsingborg, der har modtaget anmeldelsen, ventes først at behandle sagen i løbet af mandagen.

Henrik Larsson har selv bedyret sin uskyld.

- Han holdt mig fast, og jeg forsøgte bare at skubbe ham væk, forklarer den tidligere Barcelona-spiller til svensk TV4.

Aftonbladet har lagt levende billeder af episoden ud på nettet. Se dem her.