1.2.07

Aviskrig koster en milliard


De tre nye husstandsomdelte gratisaviser mister tilsammen over fire millioner kroner – om dagen. Fortsætter det, vil pengekasserne være tomme i løbet af 2007, viser en analyse, fagbladet Journalisten har foretaget. Islandske Nyhedsavisen bløder hårdest.

1.000.000.000 – eller en milliard gode danske kroner. Det er prisen, som de danske mediehuse, JP/Politikens hus, Berlingske og den nystartede Islandske gratisavis, Nyhedsavisen, kommer til at bløde i 2007 for at forsyne danskerne med de hustandsomdelte aviser. Fagbladet Journalisten præsenterer i det nyeste nummer en analyse af indtægter og udgifter for de tre nye gratisaviser, 24timer, Nyhedsavisen og dato, der hver morgen dumper ind hos nogle af danskerne. Og resultatet af regnestykket er et svimlende tab på i alt cirka 4,5 millioner kroner dagligt, hvor kassen hos islandske Nyhedsavisen dagligt drænes for op mod 1,8 millioner kroner, mens JP/Politikens 24timer dagligt taber 1,6 millioner. Berlingske, der udgiver avisen dato, slipper nådigst fra slagmarken med kun 1,1 millioner kroner i dagligt tab..

Fagbladet Journalisten har sammenlignet udgifterne med, hvor stor pengekassen angiveligt er hos de tre aviser. Og her lyder konklusionen, at bunden er nået for Nyhedsavisen allerede til juli i år, hvor den stort anlagte udfordrer på det danske avismarked har suget godt 406 millioner kroner ud af lommerne på sine islandske ejere.

Berlingskes dato holder ifølge samme beregning til november. Det er uvist, hvor mange penge JP/Politiken vil poste i 24timer, der med sine – ifølge Gallups nyeste tal – 420.000 læsere er den største af de tre, målt på antal læsere. Her præsterer Nyhedsavisen 233.000. Det er noget mindre end den million læsere, som chefredaktør David Trads mente, avisen ville nå ved årsskiftet.

Afviser at kommentere tal
Alle tre aviser har afvist at kommentere beregningerne, som fagbladet Journalisten har foretaget, men Nyhedsavisens direktør, Morten Nissen Nielsen holder fast i, at avisen udvikler sig som planlagt, selv om beregningerne viser, at avisen skal øge sine annonceindtægter ganske eftertrykkeligt på få måneder, hvis ikke kassen skal være tømt til sommer.

Fra begyndelsen har de tre nye aviser været i strid modvind. Distributionsproblemer, mangel på avisbude og svigtende annonceindtægter har gjort livet hårdt for de tre nye aviser, hvor Nyhedsavisen har været ekstra hårdt ramt af ikke at have nøgler til de mange opgange i de store byer. Samtidig tog vindstyrken til, da Forbrugerrådet lancerede sit grønne klistermærke med ‘nej tak til gratisaviser’ og tilmed fik så mange klager fra danskere, der ikke kunne afmelde de tre aviser, at sagen endte helt oppe på trafikminister Flemming Hansens (K) bord. Han har nu givet de tre aviser til 1. april til at finde en løsning på, hvordan danskerne kan afmelde aviserne, hvis de ikke ønsker dem. Indtil videre har det udløst projektet afmeldavisen.dk, hvor Nyhedsavisen dog ikke deltager.

Sidste år, hvor dato og 24timer kom på gaden i august, og Nyhedsavisen udkom første gang i oktober, tabte de tre aviser tilsammen 388 millioner kroner, fremgår det af beregningen.