2.2.07

Penge op af seernes lommer


Af Peter Hagmund, kulturredaktør, Fyens Stiftstidende

DEN STATSEJEDE public service-station TV 2 driver for tiden fem tv-kanaler, otte regionale tv-stationer, en web-tv-kanal, en radiostation, web- og blogsites, et hundemagasin [say what?, red.], et forlag og og og.

Statskanalen TV 2 er med andre ord blevet en mastodont, der nærmer sig DR'ske dimensioner - også på udgiftssiden. TV 2 vil i løbet af i år bruge i underkanten af to milliarder danske kroner på sine mange aktiviteter.

DE STORE udgifter kræver store indtægter, og TV 2 er for tiden i gang med at opfinde tv-kanaler, som stationen kan tjene penge på - f.eks. TV 2 Sport og TV 2 Xtra.

Meningen med kanalerne er ikke at give danskerne mere og bedre sportsdækning, men at skaffe TV 2 et bedre forretningsgrundlag. TV 2 er nemlig ved at udvikle sig til noget så særegent som en statsejet virksomhed, der med kulturministerens velsignelse frit kan hive penge op af skatteydernes lommer. Så længe det bare sker i form af afgifter til antenneforeninger, kabel-tv-selskaber o.s.v.

TV 2 ER I SIN gode ret til at kræve ekstra penge for nye ydelser.

Men risikoen for den almindelige seer er, at TV 2 vil optimere sin sportskanal ved at flytte betydende dele af sine højprofilerede sportstransmissioner fra TV 2 til TV 2 Sport - f.eks. fodbold- og håndboldtransmissioner.

Derfor skal kulturministeren være uhyre præcis i sine krav til, hvordan TV 2 overholder sine public service-forpligtelser efter et eventuelt salg. For at flytte væsentlige sportsbegivenheder fra public service-delen (TV 2) til en betalingskanal (TV 2 Sport) vil afgørende bryde med TV 2's public service-profil.

Og det skulle helst ikke ske.