19.9.07

Gratisaviser klarer sig overraskende godt

De blev spået at køre direkte ud over afgrunde, drukne og dø. Men gratisavisernes får faktisk penge ind og klarer sig bedre end forventet på annonceindtjeningen, om end de langt fra er i topform. Det skriver fagbladet Journalisten.

Ved årsskiftet blev 400 annoncører bedt om for bladet Markedsføring at vurdere, hvor meget gratisavisernes annonceindtjening ville ligge på i 2007. De 400 så alle sort på gratisavisernes fremtid og mente, at gratisavisernes lave annoncesalg ville fortsætte.

Ud fra tal fra TNS Gallup viser beregninger, at 24timer i forsommeren allerede havde tjent en tredjedel af det forventede for 2007. I samme periode nåede Nyhedavisen op på 27 millioner kroner og dermed realistisk tæt på at nå årsmålet for 2007 på 47 millioner kroner.

Selvom gratisaviserne klarer sig bedre end forventet med en højere annonceindtægt, kører aviserne stadig med store underskud. 24timer taber omkring 6,5 millioner kroner om ugen i 2007 og har dermed et underskud så stort, at det svarer til en tredjedel af hele ejeren J/P Politikens Hus egenkapital.

***