25.10.07

Microsoft skyder 1,3 mia. i Facebook

Microsoft skruer op for annoncesamarbejdet med Facebook med meldingen om at købe aktier for 240 mio. dollar i det populære sociale netværk, som i øjeblikket vokser langt mere end det mest besøgte sociale netværks-site, Myspace.

Med det kontante aktiekøb sikrer verdens største softwareselskab sig en andel på 1,6 pct. af Facebook, der i dag har tæt på 50 mio. brugere efter vækstrater på 6 pct. i september mod News Corp.'s MySpace's vækst på én pct. til 107 mio. brugere.

"De (Facebook, red.) har muligheden for at få 200-300 mio. brugere, og det mener vi er sandsynligt," siger topchefen i Microsofts Platform og Services division, Kevin Johnson til Financial Times, hvor han begrunder investeringen med, at tjenesten har store vækstmuligheder.

Med handlen cementerer Microsoft samtidig sin eksklusive status som leverandør af bannerreklamer til Facebook, da softwaregiganten nu også får eneretten på levering af annoncer ikke kun i USA, men på verdensplan.

På telefonfronten har Facebook også netop indgået et samarbejde med canadiske Research In Motion, der står bag BlackBerry-familien af smartphones. I onsdags lancerede parterne ifølge Financial Times en Facebook-version specielt designet til BlackBerry.

***