15.11.07

Information vokser trods aviskrig

Den hårde aviskrig, som begyndte da gratisaviserne for alvor gjorde deres indtog på det danske marked, har ikke sat sit præg på Dagbladet Informations seneste årsregnskab.

Tværtimod viser regnskabet, at Information har haft oplagsvækst i 30 måneder i træk og en markant omsætningsfremgang på knap 18 millioner kroner.

Store ændringer på avisen
Der er sket store ændringer med en ny weekendsatsning, omlægning af distributionsstøtte og skuffende resultat i datterselskabet. Mediefabrikken har dog drevet årets overskud efter skat til beskedne 1,4 millioner kroner. For bare to år siden var det overskud på 4,4 millioner kroner.

- Noget kunne tyde på, at den hårde konkurrence på gratisavismarkedet og væksten i digitale nyheder ikke i samme grad har påvirket Dagbladet Information som vores gode kolleger i branchen, siger administrerende direktør Morten Hesseldahl.

Endnu en aviskrig i horisonten
Af regnskabet fremgår det, at en ny bitter aviskrig kan true i horisonten.

- Med en ny og øjensynlig mere fordringsfuld ejer af Berlingske Tidende og med massiv tilbagegang for de tre dagblade i JP-Politikens Hus er der risiko for, at en ny aviskrig vil kunne bryde ud, skriver ledelsen i årsberetningen, hvor man også ser frem til nogle afgørende måneder for gratisaviserne, når der skal forhandles årsaftaler med mediebureauerne.

- Hvis gratisaviserne fortsat er på markedet til nytår, vil de næppe være til at komme udenom ved indgåelse af årsaftaler. Hvor stor en negativ effekt dette vil få på millimeterprisen, er svær at spå om.

***