8.2.07

Morgenaviserne fortsætter ned

Nye læsertal viser, at de store betalte morgenaviser fortsætter ned. Værst ser det ud for Jyllands-Posten, der er faldet med 16 pct.

Politiken holder skansen og har som en af de få dagblade et lille plus på 2 pct. i antallet af læsere i januar måned sammenlignet med januar 2006, viser de aktuelle månedstal fra januar 2007 fra Index Danmark/Gallup.

Værre ser det ud for Jyllands-Posten og Berlingske Tidende der i samme periode har tabt henholdsvis 16 pct. og 10 pct. af læserne.

"Det ser ud til, at Politiken - der er den sidste morgenavis, som har haft en stor abonnementssatsning i forbindelse med deres omlægning af avisen - er kommet bedst ud af denne. Og det må være skuffende for Jyllands-Posten ud fra deres store satsning med daglige avismagasiner, og for Berlingske Tidende ud fra deres store omlægning til tabloidavis," siger Niels Christian Skjøth, Print Director i Mediacom.

Han understreger, at tallene er behæftet med usikkerhed, og at der kan være pæne udsving, men at tallene viser nogle generelle tendenser i forhold til markedet.

"Nu begynder man at kunne se, at det gør ondt. Når man mister mellem fem og ti procent af læsertallet, kan det mærkes. Og det er allerede smittet af på annoncepriserne," siger Niels Christian Skjøth, der i øjeblikket sidder i forhandlinger om kampagne og årsforhandlinger med dagbladene.

De regionale dagblade er også ramt. Fyens Stiftstidende går 7 pct. tilbage, Nordjydske Stiftstidende 9 pct. tilbage, Jydske Vestkysten 16 pct. tilbage og Århus Stiftstidende hele 29 pct. tilbage i læsertallet.