7.5.07

TV 2 har kig paa udlandet


Per Mikael Jensen har i løbet af sit første år som TV 2-direktør stået bag en række nye tiltag. Det næste store skridt skal formentlig tages i udlandet.

Det er nu et år siden, at Per Mikael Jensen indtog Kvægtorvet i Odense. Og den tidligere internationale chefredaktør for Metro International har det forgangne år fået sat sit tydelige præg på tv-kanalen og ført en lang række nye tiltag ud i livet. Men der er mange flere projekter i skuffen. Blandt andet går direktøren med planer om at indtage udlandet.

»Jeg er omtrent halvvejs med den plan, jeg har for TV 2,« siger adm. direktør Per Mikael Jensen.

TV 2 News, TV 2 Radio og TV 2 Sport er indtil videre de mest synlige resultater for seerne, men også internt på TV 2 er der sket en del, efter at Per Mikael Jensen trådte til.

Forretningsgange er blevet ændret, og en del chefer har forladt den populære tv-station. Nogle frivilligt, andre i protest og andre igen, fordi de ikke har kunnet leve op til den nye chefs forventninger.

Trods de mange omvæltninger er Per Mikael Jensens projekt med TV 2 dog langtfra færdigt. Det umiddelbart mest ambitiøse punkt på hans store masterplan ligger syd for den danske grænse. Han vil føre TV 2 til udlandet.

»Der er flere lande syd for grænsen, der kunne være interessante. Der er også en hel ny verden, der har åbnet sig i den gamle østblok, hvor der er gode muligheder,« siger han og uddyber:

Sky kan lære af TV 2
»Der er faktisk ikke så mange leverandører af 24 timers-nyhedskanaler rundt om i verden. Men der er nogle få. Eksempelvis er Sky ved at rulle kanaler ud på lokale sprog rundt om i Europa. Jeg siger ikke, at vi skal gøre det samme, men det kunne være sjovt at se, om ikke vi også kunne gøre noget i udlandet. Der er rigtig mange kompetencer på TV 2, som selv Sky ville kunne lære noget af.«

Planerne afhænger af den forestående privatisering af TV 2, hvis tidspunkt indtil videre ligger hen i det uvisse. Men så snart staten har solgt TV 2, giver det plads til international ekspansion.

At det netop er TV 2 News, der er tiltænkt hovedrollen i kanalens internationale ekspansion, kan måske undre. Fra flere sider er den i Danmark blevet kritiseret for at have for få seere og køre for meget i ring. Men det afviser TV 2-chefen:

»TV2 News er lykkedes. Det er en fremragende kanal, og seerne er glade for den. Vi har høje og stigende seertal. Men er det overstået? Nej. Det er noget, vi fortsat skal kæmpe for de næste tre år.«

På det lidt kortere sigte har TV 2 planer om at gennemføre et par mindre lanceringer inden sommerferien. Til efteråret bliver lanceret endnu en tv-kanal.

»Vi er lige nu ved at finde ud af, hvilken kanal det skal være. Finalefeltet er nede på en tre-fire stykker, men vi har endnu ikke besluttet os,« forklarer han og uddyber:

»Det kan være noget på erhvervsområdet, kvindeområdet eller noget på familieområdet. Der er mange steder, vi mener, vi kan gøre en forskel.«

***