11.7.07

Robert/Boisen forlader Grey Gruppen

Internationale virksomheder vælger ikke automatisk et verdensomspændende reklamebureau til sine opgaver.

Med den konstatering i baghovedet har de to grundlæggere af reklamebureauet Robert/Boisen & Like-minded efter ni års partnerskab valgt at købe Grey's aktieandel ud.

Michael Robert og Kim Boisen sidder nu på det fulde ejerskab af bureauet. Bureauet får større fordele af at være uden for et internationalt netværk end en del af et, vurderer de to:

"Det skyldes ikke utilfredshed med Grey. Men der sker så mange spændende ting på mediefronten i øjeblikket, at vi som bureauer bliver nødt til at retænke vores kernekompetencer og være åbne overfor nye retninger at udvikle os hen imod. Det betyder bl.a. et behov for skiftende samarbejdspartnere og måder at samarbejde på - et område, hvor vi allerede har oplevet at vores delvise internationale ejerskab har været en hæmsko," siger adm. direktør Kim Boisen i en pressemeddelelse.

De fleste internationale kunder har i dag opbygget stærke, nationale eller regionale marketingorganisationer, som selv kan håndtere analyse-, medie-, adaptionsopgaver påpeger Kim Boisen.

Så selv om virksomheden de seneste 5 år haft mange internationale opgaver, og at 40 pct. af bureauets omsætning kom herfra sidste år, har bureauets internationale kunder stort set ikke haft et ønske om at bruge bureauets netværk.

“Oftere og oftere ser vi, at selv store, hæderkronede internationale virksomheder vælger mindre, uafhængige bureauer som deres globale lead-agency fremfor et netværk. Vi oplevede det selv med Puma sidste år. Vi har derfor vurderet, at bureauets ambition om fortsat at betjene udenlandske kunder ikke vil være afhængig af, om vi er en del af et internationalt netværk," siger kreativ direktør Michael Robert.

Bureauet har i stedet oprustet med udenlandske medarbejdere i København. Robert/Boisen & Like-minded beskæftiger 25 medarbejdere og havde sidste år en stigning i bruttoindtjeningen på 43 pct. i 2006 til 24 mio. kr.

***